Skrytá rizika sedavého zaměstnání

11.06.2021

Opět zajímavý článek, který je v dnešní době pro mnohé z nás velmi aktuální ...

Dlouhé sezení u počítače, za pokladnou v obchodě, ale i za volantem apod. našemu zdraví vůbec neprospívá, a to zejména, pokud takto strávený čas následně nekompenzujeme pohybovou aktivitou. Zdravotní problémy od bolavých zad či otoků nohou přes křečové žíly a nadváhu až po kardiovaskulární onemocnění na sebe nenechají dlouho čekat.

Podle světové zdravotní organizace je sedavé zaměstnání považováno za čtvrtého největšího "zabijáka" dospělé populace. Dle studií ten, kdo sedí dlouhodobě více než šest hodin denně, má až o 40 % vyšší pravděpodobnost, že zemře dříve než člověk, který sedí v práci tři hodiny denně.

Málokdo si tak uvědomuje, jak může být sedavé zaměstnání nebezpečné a za čím vším z pohledu našich potíží může stát.

1. Bolesti zad

Bolesti zad vlivem úbytku svalové hmoty jsou jedním z mnoha negativních důsledků sedavého stylu života.

"Jen velmi malé procento těchto bolestí je přitom příznakem nějakého závažnějšího onemocnění. Většinou jde o bolesti z únavy, jednostranného statického zatížení svalů, vazů a kloubů, ke kterému dochází hlavně u sedavých zaměstnání," upozorňuje lékařka Soňa Boušková.

  • Bolest mezi lopatkami

Je nejčastěji způsobena blokádou hrudní páteře, žeber či přetížením mezilopatkových svalů. Při práci u počítače často dochází ke zhroucenému držení páteře, kdy je hrudní i bederní páteř držena v předklonu s oporou předloktí na stole. Statická zátěž je pro záda nevhodná, když je navíc v nesprávné poloze, dojde k přetížení rychleji.

  • Bolest bederní páteře

Za těmito bolestmi často stojí dysfunkce svalů hlubokého stabilizačního systému nebo strukturální postižení páteře.

"Při práci na počítači často dochází ke statickému držení bederního úseku páteře, navíc v nevhodné pozici předklonu. Pro co nejmenší zatížení meziobratlových plotének a kloubů by měla být záda v bederním úseku opřena o opěrku židle v poloze fyziologické lordózy (tzn. mírné prohnutí dopředu)," doporučují odborníci z Fyziokliniky.

  • Bolest v kříži

Bolest často způsobená sedem s nevhodnou, nesymetrickou pozicí nohou (např. noha přes nohu, jedna noha na židli...), při které vzniká blokáda sakroiliakálního skloubení (SI kloub). Takováto poloha může být chvilkově úlevová, ale rozhodně byste v ní neměli strávit osm hodin.

Další příčinou může být kontakt sedacích hrbolů s příliš tvrdou židlí, který přiškrtí sedací nerv probíhající oblastí hýždí. Bolest potom začne vystřelovat i do zadní strany stehen.

2. Cervikokraniální syndrom

Cervikokraniální syndrom se projevuje bolestmi krční páteře nebo hlavy, popř. bolestí uší, dásní či tlakovou bolestí za očima. Tento problém pak může vést i ke vzniku tinnitu (pískání v uších) nebo rozostřenému vidění s omezením zorného pole.

Jedná se o následek vadného držení celého těla, zejména krční páteře. "Zdrojem bolesti mohou být klouby obratlů krční páteře, meziobratlové ploténky nebo svalové dysbalance. Při práci na počítači často dochází k předsunutému držení hlavy a tím k přetěžování krční páteře," vysvětlují odborníci z Fyziokliniky.

3. Nadváha a poruchy prokrvení

Ti, kteří většinu dne prosedí, často trpí i nedostatkem pohybu, a vystavují se tak riziku obezity a poruchám metabolismu tuků a sacharidů. "To vede k ukládání tuku a cholesterolu na vnitřních stěnách cév, a tím k jejich zužování a poruchám prokrvení," upozorňuje Soňa Boušková.

4. Vysoký krevní tlak

Zároveň tito lidé často trpí vysokým krevním tlakem. Následkem toho se u nich zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu a cévní mozkové příhody.

5. Bolesti či otoky nohou

Bolesti nohou mohou být spojené s blokádami v křížové oblasti nebo může být příčina cévního původu. Při sezení s nohama nad zemí může docházet k útlaku cév zadní strany stehna.

6. Nadýmání a zácpa

Nedostatek pohybu kromě jiného může vést také k nadýmání, bolestem břicha a zácpě.

7. Úzkosti a deprese

Lidem, kteří většinu dne sedí, také hrozí vyšší riziko vzniku úzkostí a depresí. Kdo se dost nehýbe, vlastně rychleji stárne.

Co dělat v případě potíží

Všem těmto problémům je vždy lepší předcházet, a to zejména dostatečným pohybem, kvalitní židlí, správně nastaveným stolem, ale i pomocí nejrůznějších ergonomických pomůcek.

"Pokud denně sedíte při práci mnoho hodin, je důležité každou hodinu vstát, protáhnout se a alespoň dvě minuty se projít. Pravidelný pohyb zařaďte do svého každodenního života. Zlepší se výkonnost našeho kardiovaskulárního aparátu i funkce cév a máme pak dobrou šanci prožít delší život v lepší kvalitě. Dobré je dodržovat pravidlo, že každých osm hodin sezení vykompenzujeme jednou hodinou aktivního pohybu," doporučuje lékařka Eva Kociánová, garant projektu Srdce v hlavě.

V případě potíží je ale dobré co nejdříve vyhledat odbornou pomoc, aby se problém ještě více neprohluboval. S mírnějšími potížemi si dokáže poradit i praktický lékař, v případě větších obtíží vás doporučí ke specialistovi.