Pohyb - elixír života

20.05.2021

Chcete si zlepšit fyzičku, nebo sportujete jen tak pro radost? Ať tak, či onak, pravidelný pohyb podporuje dobrou náladu, slouží jako prevence chronických onemocnění a pomůže vám shodit nadbytečná kila. Říká se, že pohyb není kontraindikací k ničemu. Pouze je třeba vybrat si aktivitu a tempo, které vám vyhovují. 

Toužíte-li po štíhlých křivkách, bude třeba zvolit intenzivnější trénink. Jestliže vám jde "jen" o to, udržet si pevné zdraví, stačí půlhodinka denně. Počítají se i aktivity, jako je vytírání podlahy, mytí oken či hrabání listí. Takže si vůbec nevyčítejte, nemáte-li chuť ani čas nazout kecky a vyběhnout ven do polí. A těch "povinných" 30 minut si klidně rozdělte do tří desetiminutových bloků.

I zde platí "všeho s mírou!"

Hlavní je, abyste si zvykli hýbat se pravidelně. Také tady ovšem platí "všeho s mírou".

Začněte hezky zlehka, abyste se cítili dobře, domů se vraceli příjemně unavení, cvičení vás bavilo a vy jste u něj do budoucna vydrželi. A pokud se časem dostanete na úroveň, kdy se budete cítit naprosto v pohodě, můžete zauvažovat o tom, zda byste neměli zvýšit náročnost. Třeba tím, že se místo chůze rozeběhnete.

Vyjděte si ven s hůlkami

Jste sportovní antitalent? Tak prostě "jen" choďte! Chůze je velmi vhodná i pro lidi, kteří se s pohybem nikdy moc nepřátelili, nebo pro ty, kteří trpí nadváhou. Krásně při ní rozpohybujete a posílíte celé tělo (především jeho střed), a přitom nebudete zbytečně zatěžovat klouby ani páteř. Můžete si vzít na pomoc i hůlky. Severská chůze (Nordic walking) je ještě daleko efektivnější. Zapojíte při ní až 90 procent svalů a spálíte podstatně větší množství energie. Tento druh chůze mohou provozovat všichni, bez ohledu na věk, váhu či kondici.